Blog

2017-08-15

Szuperszett kontra Normál edzésmódszer

Szuperszett kontra Normál edzésmódszer

Mielőtt beleugranánk a száraz információkba, megjegyezném hogy én évekig, sőt szinte a mai napig szuperszetteket végzek, és nekem ez vált be. Ettől függetlenül mivel minden ember más, lehet neked másik edzés módszer fog beválni, ezt ki kell tapasztalni, de erre is van egy jó gondolatmenetem, de azt a következő cikkben fogom megírni. Na de lássuk hát miről is van itt szó. Nem fogok sületlenségeket  és megérzéseket leírni, inkább nézzük a száraz kutatási eredményeket, mert bizony vannak. Próbáltam minél rövidebbre fogni, hogy ne legyen unalmas. Jó olvasást.

Metabolikus (anyagcsere) szükséglet felmérése/kísérlete a két edzés módszer  között. fiatal aktív felnőtteknél.

A kísérletet végezte: Musculoskeletal and Human Performance Laboratories, Department of Exercise Science, Syracuse University, Syracuse, New York

Dokumentum szám :  doi: 10.1519/JSC.0b013e3181d3e993
Felmérés dátuma: : April 2010

A hagyományos ellenállásos edzés  (TRAD)  növeli az energiakiadást (EE) mind az edzés ideje alatt, mind  az edzés befejezte utáni időszakban is. A  szuperszettek (SUPERS) egy rezisztencia(ellenálló-képesség)  egyik edzés módszere, amely a nagy intenzitású agonista-(az adott mozgást végzi) ,antagonista-(az adott mozgást fékezi) izomcsoportok többszörös váltakozását ismétli  korlátozott regenerációs idővel. A tanulmány célja az  volt hogy a SUPER és a TRAD módszerek energiaköltségét összehasonlítsa az edzés ideje alatti, és utáni   időszakban. A kísérlet végzői azt feltételezték, hogy a SUPERSET-ek nagyobb energia fogyasztást  eredményeznek az edzés időtartama és az oxigénfogyasztás (EPOC) nagyobb aránya miatt, mint a TRAD-nek megfelelő munka.

Tíz  edzett aktív, fiatal férfi vett részt a kutatásban .A kísérlet úgy épült fel, hogy a 2 rendszert Szuperszett, és Trad –ot 1-1 hétig végezték egymás után. Első hét SUPER, második hét Trad . Az edzés  10 ismétlésből állt maximális terhelésen 4 sorozatból és  6 gyakorlatból épült fel,. A résztvevőknél  az oxigénfogyasztást és a vér laktátkoncentrációját mérték a gyakorlatok  alatt  és 60 perccel az edzés után  is elvégezték.

Lássuk hát az eredményeket

Az EE aerob testmozgásai között nem volt szignifikáns különbség a vizsgálatok között
(SUPER 1,009.99 +/- 71,42 kJ;)
(TRAD 954,49 +/- 83,31 kJ);

Azonban az idő függvényében kifejezve az EE felhasználás jelentősen nagyobb volt a
SUPER (34.70 +/- 2.97 kJ.min), mint a
TRAD (26.28 +/- 2.43 kJ.min).-nél

Az oxigénfelhasználás szignifikánsan nagyobb volt a
SUPER (79,36 +/- 7,49 kJ) nél , mint a
TRAD (59,67 +/- 8,37 kJ) nél.
A SUPER (5,1 ± 0,9 mmol / l) átlagos vér laktátszintje szignifikánsan nagyobb volt, mint a
TRAD (3,8 ± 0,6 mmol / l).

A  szuperszettek nagyobb kJ.min, vér laktátot és EPOC-t eredményeztek, mint a TRAD-edzés módszer. Tehát ellenállási gyakorlat ezen módszere alkalmazható olyanok számára, akik szeretnék   megnövelni az EE-t, és  egy fix terheléssel és, korlátozott gyakorlati idővel rendelkeznek.

Magyarra fordítva, a szuperszettek alkalmazása kifejezetten célravezető akkor ha kevés idő áll rendelkezésedre, és szeretnéd ha több energiát használnál fel mint a jól megszokott edzésforma. Ráadásul a kísérlet eredményei arra is okot adnak, hogy beiktassad ezt a módszert az edzéseidbe, ha eddig hanyagoltad volna, mert már  Joe Weider  is megfogalmazta, és elismerte hatékonyságát. Természetesen az optimális időn belüli céljaitok eléréséhez több edzésmódszert is alkalmazhattok, de erről ahogy már az előszóban is említettem a következő cikkben fogok írni.

Fordította és kiegészítette: Kiss The Trainer

Fotó: Ősi L. Bulcsú

Uncategorized @hu , ,
About Kiss Gergely
SWITCH THE LANGUAGE