Blog

2018-04-08

A MASZK legyen veled…

Ahogy ígértem itt vagyok hát az edző maszk tesztelése után, és leírnám az észrevételeim, és tapasztalataim. Mire is jó?

Az edző maszk használatával magaslati edzéseket tudunk szimulálni, amivel rettentően meg lehet terhelni saját magunkat 😀 Mi is az a magaslati edzés?

Mivel a nagyobb magasságokban a légnyomás kisebb, így kisebb a levegő oxigéntartalma (pontosabban az ún. parciális nyomása), több vörös vértestre van szükség a szövetek megfelelő oxigénellátásához. Emiatt magaslati tartózkodás esetén a vörös vértestek száma nő. A növekedés arányos a tengerszint feletti magassággal (pl. Peruban és Chilében 4500 m magasságban eléri a 7 milliót is).

A focisták vették először ezt észre, mikor az európai csapatok kimentek dél Amerikába mérkőzésre, és átlagon alul teljesítettek, kapkodtak a levegőért, teljesítményük romlott, nem voltak hozzászokva az ottani magaslati adottságokhoz, hisz rengeteg pályájuk tengerszint felett 2500 méter magasan vagy e fölött található, ahol már rendesen érzékelhető az oxigénben szegényebb légkör. Ellenben az ellenfeleik kirobbanó formával elverték őket. Ezek után kezdtek el kísérletezni a magaslati edzőtáborokkal, amivel előnyre tudtak szert tenni a tengerszint közeli edzettséghez szokott játékosokkal szemben. Mivel több vörösvértest termelődött az izmok oxigén ellátottsága is tökéletesebbé vált, a savasodási folyamatok kitolódtak.

Az edzőmaszkkal tulajdonképpen magunkat fojtjuk vissza, és a légzésünket nehezítve érjük el a magaslati edzést. Nehezebben kapunk levegőt, így az oxigén és széndioxid aránya gyorsabban felborul, hisz az izmaink a megszokott ütemben vennék fel ezeket, de kevesebb jut nekik, mint ahogy azt tervezték, és rettentő gyorsan fellép a savasodás. Első alkalommal mikor felvettem, az 5 állítási pozíció közül a 2-es fokozattal indítottam, és meg kell mondanom szokni kellett. Eddig interval edzéseket végeztem a kardio gépeken, a hatékonyság maximalizálása végett, de egyelőre ez a maszkkal még egy elég távlati vágyálom 😀 . A pulzus sokkal hamarabb megy fel nyugalmi állapotról, és a testhőmérsékletem is rohamosan gyorsabban emelkedik. Rengetegen észre sem vesszük, de rosszul lélegzünk. A szánkon lélegzünk, és nem az orrunkon vesszük a levegőt… Ilyenkor túllégzés lép fel, ami teljesítményromláshoz vezet. Fura igaz? Azt hinnénk, a nagy mély lélegzetvétellel jobban tejesítünk, pedig nem igaz. Ha esetleg ez felkeltette érdeklődésed, akkor tudom ajánlani Patrick Mckeown „a LÉGZÉS EREJE” című könyvét, amiben ezt jobban részletezi. De kanyarodjunk vissza a maszkhoz. Megtanít helyesen lélegezni, mert ha nem figyelsz rá oda, könnyen leszédülhetsz a kardio gépről, sőt az első pár alkalommal bizony kinevethetsz, de pánikroham is rám tört, hogy nem kapok levegőt. De ilyenkor, ha odakoncentrálsz, túl tudsz ezeken a félelmeiden lendülni. Amit mindig észreveszek, hogy a mellkasomban lesz izomláz utána. Nem, nem a mellizmomban, hanem a rekeszizmaimban a külső bordaközi izmaimban, és a belsőkben egyaránt egy kellemes mellkasi zsibbadást érzek. Mikor leveszem, olyan érzés tör rám, hogy a világ összes levegőjét be tudnám szívni egy légvételre… felemelő érzés. Mindenkinek ajánlom, aki szereti feszegetni a határait, és fontos számára hogy ne csak külső legyen rendben, hanem belül is fejlessze magát. Fejleszthetők vele a légző izmok, és az állóképességet nagyon megnöveli. Gyorsabban, és könnyebben alkalmazkodik a szervezetem a hirtelen teljesítményváltozásokhoz.

Hiszek a keresztedzésekben, hogy két ellentétes stílusú sport egymást kiegészíti, és jobbá teszi. Ennek okán, heti szinten úszom. Mióta a maszkot használom, az úszás minősége is javult, és sokkal távolabbra jutok egy lélegzetvétellel a víz alatt, amit a Vo2 szintem növekedésének tudok be. Ez a maximálisan felvehető oxigén mennyiségét, és annak felhasználási kapacitását mutatja meg.

Rendszeresen szenvedek időhiányban… De szerintem sokan vagyunk így. Erre is jó megoldásnak tartom ezt az eszközt, mert egységnyi idő alatt sokkal hatékonyabban tudom megedzeni magam, és számomra ez máris eggyel több indok, hogy bevessem ezt a technikát. Sokan jöttek azóta oda hozzám, hogy minek ez nekem? Erre elmondtam, hogy mire való, amire a következő válaszokat kaptam. Akkor miért nem futok többet?  😀   Ha csak x időd van kardiózni, de szeretnéd a leghatékonyabban eltölteni ezt az időt, akkor erre tökéletes alternatíva. Másfelől meg utálok futni 😀

Kezdőknek nem ajánlom, illetve konditermi súlyzós edzésekhez sem alkalmas, mert ott pont nem az állóképességre megyünk, de kardióra tökéletes, és minden más állóképességi sportágnak egy kiváló kiegészítője lehet.

Röviden:

-Edzi a rekeszizmaid és növeli a teljesítményt

-Növeli a tüdőkapacitást

-Növeli az állóképességed

-Kitolja az izmok savasodásának kezdetét.

Na, ennyi 🙂
Jó sportolást

Ha tetszett, kérlek oszd meg az írást, hátha másnak is hasznos  lehet.
Köszönöm

#kissthetrainer #trainingmask #edzőmaszk #workout #kardio

Kiss The Trainer személyi edző blogja , , , , , , ,
About Kiss Gergely
SWITCH THE LANGUAGE